§ 1
Navn og hjemsted.
Klubbens navn er Aakirkeby Bridgeklub.
Klubben er stiftet den 1. februar 1951.
Dens hjemsted er Aakirkeby, Bornholms
Regionskommune.
§ 2
Formål.
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige
spilleaftener for gennem træning og turneringsspil at dygtiggøre
medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§ 3
Tilhørsforhold.
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Bornholm.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de om denne
gældende regler.
§ 4
Bestyrelse.
Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmerne
vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen, således at henholdsvis 2
og 3 medlemmer er på valg hvert år. Bestyrelsen konstituerer sig selv med
formand, næstformand, sekretær og kasserer. Bestyrelsen udpeger en
turneringsleder for sæsonen. Den er beslutningsdygtig, når mindst 3 af
bestyrelsesmedlemmerne er til stede. I tilfælde af stemmelighed er
formandens stemme afgørende. Generalforsamlingen vælger hvert år 1
suppleant til bestyrelsen, for en 2 års periode.
Den suppleant med længst anciennitet, indtræder i bestyrelsen hvis behov
opstår.
Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
Bestyrelsen udpeger delegerede til distriktets generalforsamling.
§ 5
Tegningsregler.
Foreningen tegnes overfor tredjemand af et flertal af bestyrelsen eller af formand og kasserer i forening. Almindelige betalinger vedrørende foreningens drift kan tegnes af kassereren alene.
§ 6
Spilleudvalg og turneringskomité.
Turneringstederen tilrettelægger og leder turneringerne. Tilrettelæggelsen
sker i samråd med bestyrelsen. Bestyrelsen er klubbens lov og
regelfortolkende udvalg.
§ 7
Aflønning.
Generalforsamlingen skal godkende retningslinier for fast engagement af
personer, der efter bestyrelsens indstilling skal aflønnes for deres
arbejde for klubben.
Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter
og honorarer til personer, der har arbejdet for klubbens drift og virke.
(Honoraret kan være hel eller delvis fritagelse for at betale kontingent)
§ 8
Regnskabsår.
Klubbens regnskabsår er primo april - ultimo marts, Klubbens regnskab
revideres af den valgte revisor.
§ 9
Generalforsamling.
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær
generalforsamling afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften i
sæsonen.
Dagsorden skal indeholde følgende:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af stemmetællere.
3. Formandens beretning.
4. Aflæggelse af årsregnskab.
5. Indkomne forslag.
6. Fastsættelse af næste års kontingent.
7. Valg til bestyrelsen (2 eller 3 medlemmer).
8. Valg af suppleant til bestyrelsen.
9. Valg af revisor.
10. Valg af revisorsuppleant.
11. Eventuelt.
Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelsen, ved
meddelelse til medlemmerne. Forslag der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14
dage før generalforsamlingens afholdelse.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af
fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt
stemmeflertal.
Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med
mindst 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen mødte medlemmer, samt
forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3's
majoritet af samtlige klubbens medlemmer.
Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de
på generalforsamlingen mødte medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af
samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny
generalforsamling, hvor forslaget da uanset antallet af fremmødte
medlemmer kan vedtages med 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen
mødte medlemmer.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det
påkrævet, eller inden 3 uger efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer
skriftligt har fremsat et ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær
generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af
dagsorden og eventuelle forslag.
Skriftlig afstemning om et forslag kan forlanges af blot et medlem.
Skriftlig afstemning er obligatorisk ved valg mellem flere kandidater.
§ 10
Kontingent.
Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent. Halvdelen af
kontingentet betales i oktober og halvdelen i februar.
§ 11
Tilskud til turneringsdeltagelse.
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af
omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, som
arrangeres indenfor Danmarks Bridgeforbund.
§ 12
Medlemskab.
Bestyrelsen godkender optagelse i klubben. Indmeldelse i klubben er
økonomisk bindende for hele sæsonen - dog kan bestyrelsen tillade
udmeldelse efter ½ sæson, når omstændighederne taler herfor. Æresmedlemmer
kan indstilles af bestyrelsen til udnævnelse ved en generalforsamling.
§ 13
Medlemmers pligter og rettigheder.
Medlemmerne følger de af Danmarks Bridgeforbunds gældende
turneringsregler.
§ 14
Karantæne/Eksklusion.
Hvis bestyrelsen idømmer et medlem karantæne eller ekskluderer medlemmet,
skal medlemmet underrettes skriftligt om karantænen/eksklusionen. Der
henvises til §§ 13-14 i forbundets vedtægter. I henhold til disse
paragraffer indberettes til forbund og distrikt, når der er tale om anden
begrundelse end kontingentrestance.
§ 15
Opløsning af klubben.
I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en
generalforsamling (jvf. § 9), overgår evt. formue og aktiver til Distrikt
Bornholm til opbevaring.
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 15 december 2003,
BESTYRELSE
DIRIGENT
...............................................
...............................................
Steen Thomsen, Formand
Mogens Anker
|